دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در دومین روز کنگره دیجیتال؛

 تازه های عوارض نورولوژیک کویید-۱۹ بررسی شد

در دومین روز کنگره دیجیتال عوارض نورولوژیک در قالب انسفالیست (التهاب مغز) و انسفالوپاتی (اختلال در کارکرد مغز) در بیماران کویید ۱۹ در بیمارستان فرهیختگان مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : 600683
امار کرونا



به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در دومین روز کنگره دیجیتال عوارض نورلوژیک در بیماران کویید ۱۹ در بیمارستان فرهیختگان مورد بررسی قرار گرفت.


مهدی وحید دستجردی متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) عنوان کرد:کلیاتی در مورد انسفالیست (التهاب مغز) و انسفالوپاتی (اختلال در کارکرد مغز) در کویید ۱۹ مطرح خواهم کرد انسفالیت و انسفالوپاتی مشاهده شده در بیماری کویید ۱۹ از نظر شیوع متفاوت است.


وی افزود: انسفالوپاتی در بیمار مبتلا به کویید ۱۹ حتی در کانفیوژن‌های خفیف یا متوسط نیز دیده می‌شود یک کامفیوژن خفیف تا مواردی مثل کما و تشنج و خواب آلودگی‌های شدید وجود دارد نکته مهم این است که تشخیص آن به صورت بالینی باید انجام شود در کویید ۱۹ راهکارهای دیگر چندان قابل اعتماد نیستند.


وحید دستجردی ادامه داد: مطالعات انجام شده نشان می‌دهد در MRI درگیری‌های عروقی بیشتر مشخص می‌شود از نظر آزمایشگاهی نیز درصد کمی از تغییرات بازده را دارند که این تغییرات غیر اختصاصی هستند،تشخیص انسفالوپاتی عمدتا براساس تشخیص بالینی و نظر نورولوژیست‌ها است از نظر شیوع انسفالوپاتی حدود ۵۰ درصد بیماران دچار کانفیوژن خفیف تا متوسط و ۱۶ درصد دچار انسفالوپاتی شدید و در کما هستند.
وی ادامه داد: به‌طور متوسط از زمان شروع عفونت تا زمانی‌که علائم انسفالوپاتی دیده می‌شوند حدود ۸ روز است که در آقایون و افراد با سنین بالا شایع‌تر است.
اگر بیمار بعد از یک هفته از شروع عفونت دچار خواب آلودگی یا تشنج شود یا به‌سمت کما برود ما وجود انسفالوپاتی را احتمال می‌دهیم که تعدادشان کم نیست،در این میان می‌توان به نوار مغزی اعتماد کنیم اما تاکید ما تشخیص بالینی است.


بیماری سریع‌تر از محققین پیش می‌رود


بهنام جبه داری متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) در این کنگره بیان کرد: بیشترین مشکلی که در بیماران کویید ۱۹ با توجه به مطالعات و بررسی‌ها داریم این است که این بیماری سریع‌تر از محققین پیش می‌رود اطلاعات پزشکی ممکن است ناقص و متناقض باشد بیشتر ذهنیت ما این است که انسفالوپاتی به‌صورت خواب الودگی بروز می‌کند اما گاهی به‌صورت بی‌خوابی نیز خودش را نشان می‌دهد در ۳۷ درصد موارد ذکر شده کسانی که با علائم انسفالوپاتی مراجعه کردند سایر علائم مثل تب و ... را نداشته و احتمال ابتلا به کویید ۱۹ را نمی‌دادند.
حبه داری در ارتباط با مبحث دمانس ادامه داد: بیماران دچار دمانس (زوال عقل) احتمالا بیشتر به کویید ۱۹ مبتلا می‌شوند،و ممکن است در بیمار آستانه نورون مغزی به سطح بالا نرسیده که با کویید ۱۹ مراجع کرده و به‌علت اختلالات مغزی دمانس، خودش را نشان نمی‌دهد انواع دمانس مستعد ابتلا به کویید ۱۹ هستند.


غلام‌حسین حسنی متخصص روان پزشکی(اعصاب و روان) بیان کرد: تحقیقات بسیاری در روان‌پزشکی در خصوص کویید ۱۹ انجام شده که همه کشور ها درگیر این مسئله هستند و برروی بحث روان پزشکی تمرکز دارند.
وی افزود: در شروع بیماری کویید ۱۹ ما بیشترین حالت نگرانی در افراد را شاهد بودیم دستورالعمل‌ها به‌خوبی رعایت می‌شدند اما به مرور زمان این نگرانی و رعایت خوب پروتکل ها فروکش کرد بعد از آن با اطلاعیه به مردم گفته می‌شد که هم‌چنان به رعایت موارد ذکر شده عمل کنند با گذشت بیماری کویید ۱۹ نیاز به مداخله روان پزشکی افزایش یافت با توجه به پیک‌های زیاد این ویروس نیاز به روان پزشکی در جامعه بیشتر حس می‌شود زیرا هر پیک از بیماری عوارض و طبعات خاص خودش را به دنبال دارد.


اینکه معتادین به کویید ۱۹ دچار نمی‌شوند دیدگاهی نادرست است


حسنی ادامه داد: کرونا واکنش‌های زیادی در پی دارد از جمله اضطراب،افسردگی،وسواس،کاهش قدرت در ارتباط اجتماعی، انزوا طلبی،گوشه گیری و رو آوردن به سیگار و مشروبات الکلی و مواد مخدر که شایع شده بود معتادین به کویید ۱۹ دچار نمی‌شوند که دیدگاهی نادرست است، که این واکنش‌ها بسیار خطرناک است مخصوصا در کودکان و افراد کم‌سن و سال که مدارس به‌صورت مجازی شده اند طبعات روانی زیادی را به دنبال خواهد داشت طبعاتی که کویید ۱۹ ایجاد می‌کند مخصوصا در کادر درمان و پزشکی ممکن است سال‌ها بعد از این بیماری نیز باقی بماند زیرا هرروزه با مشکلات این بیماری درگیر هستند و اختلالات اضطراب و افسردگی و بی خوابی‌ها که از ان آزرده هستند ممکن است سال‌ها بعد نیز ادامه داشته باشد.
وی تصریح کرد: بحث مهم دیگر این است که در افرادی که اختلالات عصبی دارند ابتلا به کویید ۱۹ بیشتر دیده می‌شود زیرا ایمنی سلولی آن‌ها دچار اشکال است.
انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته